HISTORIA FILOZOFII STAROŻYTNEJ TOM II GIOVANNI REALE Platon i Arystoteles
Opis
HISTORIA FILOZOFII STAROŻYTNEJ TOM II GIOVANNI REALE
Autor: Giovanni Reale
Tłum.: Edward Iwo Zieliński
Seria: Historia filozofii starożytnej
Tom: 2
Miejsce i rok wydania: Lublin 2012
Stron: 599
ISBN: 978-83-7702-524-6
Oprawa: miękka
Tom II Platon i Arystoteles
SPIS TREŚCI
UWAGI WSTĘPNE
PLATON I ARYSTOTELES
CZĘŚĆ PIERWSZA:
PLATON I ODKRYCIE PRZYCZYNY PONADZMYSŁOWEJ. «DRUGIE ŻEGLOWANIE»
SEKCJA PIERWSZA:
WIELKIE ZDERZENIE KULTURY «PISMA» I KULTURY «PRZEKAZYWANIA USTNEGO» ORAZ RÓŻNE SPOSOBY KOMUNIKOWANIA PRZEKAZU FILOZOFICZNEGO U PLATONA
I. PLATOŃSKA PRÓBA WYPOŚRODKOWANIA MIĘDZY «PISMEM» A «PRZEKAZEM USTNYM» ORAZ STRUKTURALNY ZWIĄZEK «PISMA» Z TYM CO «NIEPISANE»
1. Dlaczego do zrozumienia myśli Platona konieczne jest przezwyciężenie kryterium tradycyjnego i wypracowanie nowego 2. Platońska ocena wartości pisma w Fajdrosie 3. Świadectwa Platona zawarte w Liście VII 4. Istotne elementy «nauk niepisanych» Platona przekazane przez tradycję pośrednią 5. Jak należy rozumieć termin «ezo-teryczny» zastosowany do określenia niepisanej myśli Platona 6. Znaczenie, doniosłość i cele pism platońskich 7. «Pomoc», jaką pismom platońskim niesie tradycja pośrednia
II. WIELKIE PROBLEMY ZWIĄZANE Z INTERPRETACJĄ PLATONA ŁATWIEJSZE DO ROZWIĄZANIA W ŚWIETLE NOWYCH BADAŃ
1. Kwestia jedności i systemu w myśli Platona 2. Problem ironii i jej funkcji w dialogach platońskich 3. Rozstrzygająca kwestia «ewolucji» myśli Platona 4. «Mit» i «logos» u Platona 5. Wielość aspektów i zastosowań filozofii platońskiej
SEKCJA DRUGA:
METAFIZYCZNO-DIALEKTYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ
I. «DRUGIE ŻEGLOWANIE* JAKO PRZEJŚCIE OD FIZYCZNYCH BADAŃ PRESOKRATYKÓW DO POZIOMU METAFIZYCZNEGO
1. Konfrontacja z filozofami przyrody i stwierdzenie niespójności ich nauki 2. Konfrontacja z Anaksagorasem i stwierdzenie niewystarczalności umysłu kosmicznego w takiej postaci, w jakiej został przezeń przedstawiony 3. Wielka metafora «drugiego żeglowania» jako symbol dotarcia do tego co ponadzmysłowe 4. Dwa etapy «drugiego żeglowania»: teoria idei i teoria zasad 5. Trzy wielkie centra filozofii Platona: teoria idei, zasad i Demiurga
II. PLATOŃSKA TEORIA IDEI I NIEKTÓRE PROBLEMY Z NIĄ ZWIĄZANE
1. Kilka uściśleń odnośnie do terminu «idea» i jego znaczenia 2. Metafizyczno-ontologiczne cechy idei 3. Najważniejsza metafizyczna cecha idei: «jedność» 4. Platoński dualizm jako wyraz transcendencji 5. Wielki problem relacji między światem idei a światem rzeczy zmysłowych
III. «NIEPISANE NAUKI» O PIERWSZYCH I NAJWYŻSZYCH ZASADACH ORAZ ZWIĄZANE Z NIMI WIELKIE KONCEPCJE METAFIZYCZNE
1. Pierwsze zasady utożsamione z Jednym i Diadą tego co wielkie-i-małe 2. Byt jako synteza (mieszanina) obydwu zasad 3. Kategorialny podział rzeczywistości Liczby idealne i liczbowa struktura rzeczywistości Byty matematyczne
IV. METAFIZYKA W ŚWIETLE PROTOLOGII «NAUK NIEPISANYCH* ORAZ ALUZJE, JAKIE PLATON CZYNI DO NAUKI O ZASADACH
1. Odsetki o Dobru spłacone przez Platona w Państwie i niespłacony dług 2. Parmenides i jego znaczenie 3. Ontologia najwyższych rodzajów w Sofiście i metafora «ojcobójstwa Parmenidesa» 4. Wielkie metafizyczne tezy Fileba: dwubiegunowa struktura rzeczywistości, cztery najwyższe rodzaje oraz najwyższa Miara jako Absolut
V. NAUKA O DEMIURGU I KOSMOLOGIA
1. Miejsce świata fizycznego w kręgu rzeczywistości według Platona 2. Demiurg i jego rola metafizyczna 3. Materialna zasada świata zmysłowego, jego rola metafizyczna i związek z Diadą 4. «Jedno» jako cecha charakteryzująca działanie Demiurga 5. Stwórcze działanie platońskiego Demiurga pojęte w wymiarze helleńskim 6. Demiurg (a nie idea Dobra) jest Bogiem Platona
VI. GNOZEOLOGIA I DIALEKTYKA
1. Anamneza jako źródło i warunek poznania w Menonie 2. Potwierdzenie nauki o anamnezie w następnych dialogach 3. Stopnie poznania zarysowane w Państwie 4. Dialektyka 5. Protologiczne osadzenie dialek-tyki na jedności i wielości
VII. KONCEPCJA SZTUKI I RETORYKI
1. Sztuka jako odejście od bytu i prawdy 2. Retoryka jako zafałszowanie prawdy
SEKCJA TRZECIA:
ETYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ ORAZ JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
I. ZNACZENIE MISTYCZNO-RELIGIJNO- ASCETYCZNEGO SKŁADNIKA PLATONIZMU
II. NIEŚMIERTELNOŚĆ DUSZY, JEJ POZAZIEMSKIE LOSY I REINKARNACJA
1. Dowody nieśmiertelności duszy 2. Eschatologiczne losy duszy 3. Metempsychoza
III. NOWA ASCETYCZNA MORALNOŚĆ
1. Dualizm antropologiczny i znaczenie związanych z nim paradoksów 2. Uporządkowanie i osadzenie nowej skali wartości 3. Platoński antyhedonizm 4. Oczyszczenie duszy, cnota i poznanie
IV. MISTYKA PRZYJAŹNI I MIŁOŚCI
1. Przyjaźń (philia) i «Pierwszy Przyjaciel» 2. «Miłość platoniczna»
V. PLATON PROROKIEM?
VI. ETYCZNO-RELIGIJNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ I JEGO POWIĄZANIA Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
SEKCJA CZWARTA:
POLITYCZNY SKŁADNIK PLATONIZMU I JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
I. WAGA I ZNACZENIE POLITYCZNEGO SKŁADNIKA PLATONIZMU
1. Stwierdzenia Listu VII 2. Różnica między platońską i współczesną koncepcją polityki
II. POLITEIA, CZYLI KONSTRUOWANIE PAŃSTWA IDEALNEGO
1. Perspektywy odczytywania Państwa 2. Państwo doskonałe i odpowiadający mu typ człowieka 3. System wspólnoty życia wojowników i wychowanie kobiety w państwie idealnym 4. Filozof a państwo idealne 5. Wychowanie filozofów w idealnym państwie i «największa wiedza» 6. Państwa zdeprawowane i odpowiadające im typy ludzi 7. Państwo, szczęście ziemskie i pozaziemskie 8. Państwo we wnętrzu człowieka
III. POLITYK, PRAWO PISANE I USTROJE
1. Problem w Polityku 2. Formy możliwych ustrojów 3. «Sprawiedliwy środek» i sztuka polityki
IV. «PAŃSTWO DRUGIE» Z PRAW
1. Cel Praw i ich relacja do Państwa 2. Kilka podstawowych koncepcji z Praw
V. POLITYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ I JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
SEKCJA PIĄTA:
PODSUMOWANIE MYŚLI PLATOŃSKIEJ
I. «MIT JASKINI» JAKO SYMBOL WSZYSTKICH PODSTAWOWYCH SKŁADNIKÓW MYŚLI PLATONA
II. KILKA SZCZYTOWYCH OSIĄGNIĘĆ MYŚLI PLATONA, KTÓRE POZOSTAŁY PUNKTAMI ODNIESIENIA W DZIEJACH MYŚLI ZACHODNIEJ
CZĘŚĆ DRUGA:
ARYSTOTELES I SYSTEMATYZACJA WIEDZY FILOZOFICZNEJ
SEKCJA PIERWSZA:
RELACJE MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM. KONTYNUACJA «DRUGIEGO ŻEGLOWANIA»
I. WPROWADZENIE KRYTYCZNE: METODA HISTORYCZNO-GENETYCZNA I WSPÓŁCZESNA INTERPRETACJA MYŚLI ARYSTOTELESOWSKIEJ
II. PODSTAWOWE PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM: KONTYNUACJA «DRUGIEGO ŻEGLOWANIA»
III. PODSTAWOWE RÓŻNICE MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM
SEKCJA DRUGA:
METAFIZYKA I NAUKI TEORETYCZNE
I. METAFIZYKA
1. Pojęcie i cechy charakterystyczne metafizyki 2. Cztery przyczyny 3. Byt i jego znaczenia oraz sens formuły «byt jako byt» 4. Arystotelesowski wykaz znaczeń bytu i jego struktura 5. Uściślenia odnośnie do znaczeń bytu 6. Zagadnienie substancji 7. Problem «ousia» w ogóle: forma, materia, synolon i cechy określające pojęcie substancji 8. Arystotelesowska «forma» nie jest ogólna 9. Akt i możność 10. Wykazanie istnienia substancji ponadzmysłowej 11. Natura Nieruchomego Poruszyciela 12. Jedność i wielość tego co boskie 13. Bóg a świat
II. FIZYKA
1. Charakterystyka fizyki Arystotelesowskiej 2. Zmiana i ruch 3. Miejsce i próżnia 4. Czas 5. Nieskończoność 6. «Piąta istota» (ąuinta essentia) i podział na świat podksiężycowy i niebiański
III. PSYCHOLOGIA
1. Arystotelesowska koncepcja duszy 2. Trójpodział duszy 3. Dusza wegetatywna 4. Dusza zmysłowa 5. Dusza rozumna
IV. MATEMATYKA
SEKCJA TRZECIA:
NAUKI PRAKTYCZNE: ETYKA I POLITYKA
I. ETYKA
1. Relacje między etyką i polityką 2. Najwyższe dobro człowieka: szczęście 3. Wyprowadzenie «cnót» z «części duszy» 4. Cnoty etyczne 5. Cnoty «dianoetyczne» 6. Doskonałe szczęście 7. Przyjaźń a szczęście 8. Przyjemność a szczęście 9. Psychologia aktu moralnego
II. POLITYKA
1. Koncepcja państwa 2. Zarządzanie rodziną 3. Obywatel 4. Możliwe formy państwa 5. Państwo idealne
SEKCJA CZWARTA:
POŁOŻENIE PODWALIN POD LOGIKĘ RETORYKA I POETYKA
I. POŁOŻENIE PODWALIN POD LOGIKĘ
1. Pojęcie logiki, czyli «analityki» 2. Ogólna charakterystyka pism logicznych i geneza logiki Arystotelesowskiej 3. Kategorie, terminy, definicja 4. Zdania (Hermeneutyka) 5. Sylogizm 6. Sylogizm naukowy, czyli dowodzenie 7. Poznanie bezpośrednie 8. Zasady dowodzenia 9. Sylogizm dialektyczny, sylogizmy erystyczne i paralogizmy 10. Logika a rzeczywistość
II. RETORYKA
1. Platońska geneza Arystotelesowskiej retoryki 2. Definicja retoryki i jej relacje do dialektyki, etyki i polityki 3. Różne środki przekonywania 4. Entymemat, przykład i przesłanki sylogizmu retorycznego 5. Trzy rodzaje retoryki 6. Toposy retoryki 7. Ogólne wnioski odnośnie do Retoryki
III. POETYKA
1. Koncepcja nauk wytwórczych 2. Poetycka mimesis 3. Piękno 4. Katharsis
SEKCJA PIĄTA:
PODSUMOWANIE FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
I. LOSY FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
II. GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA I APORIE FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
OBJAŚNIENIA
Tłum.: Edward Iwo Zieliński
Seria: Historia filozofii starożytnej
Tom: 2
Miejsce i rok wydania: Lublin 2012
Stron: 599
ISBN: 978-83-7702-524-6
Oprawa: miękka
SPIS TREŚCI
UWAGI WSTĘPNE
PLATON I ARYSTOTELES
CZĘŚĆ PIERWSZA:
PLATON I ODKRYCIE PRZYCZYNY PONADZMYSŁOWEJ. «DRUGIE ŻEGLOWANIE»
SEKCJA PIERWSZA:
WIELKIE ZDERZENIE KULTURY «PISMA» I KULTURY «PRZEKAZYWANIA USTNEGO» ORAZ RÓŻNE SPOSOBY KOMUNIKOWANIA PRZEKAZU FILOZOFICZNEGO U PLATONA
I. PLATOŃSKA PRÓBA WYPOŚRODKOWANIA MIĘDZY «PISMEM» A «PRZEKAZEM USTNYM» ORAZ STRUKTURALNY ZWIĄZEK «PISMA» Z TYM CO «NIEPISANE»
1. Dlaczego do zrozumienia myśli Platona konieczne jest przezwyciężenie kryterium tradycyjnego i wypracowanie nowego 2. Platońska ocena wartości pisma w Fajdrosie 3. Świadectwa Platona zawarte w Liście VII 4. Istotne elementy «nauk niepisanych» Platona przekazane przez tradycję pośrednią 5. Jak należy rozumieć termin «ezo-teryczny» zastosowany do określenia niepisanej myśli Platona 6. Znaczenie, doniosłość i cele pism platońskich 7. «Pomoc», jaką pismom platońskim niesie tradycja pośrednia
II. WIELKIE PROBLEMY ZWIĄZANE Z INTERPRETACJĄ PLATONA ŁATWIEJSZE DO ROZWIĄZANIA W ŚWIETLE NOWYCH BADAŃ
1. Kwestia jedności i systemu w myśli Platona 2. Problem ironii i jej funkcji w dialogach platońskich 3. Rozstrzygająca kwestia «ewolucji» myśli Platona 4. «Mit» i «logos» u Platona 5. Wielość aspektów i zastosowań filozofii platońskiej
SEKCJA DRUGA:
METAFIZYCZNO-DIALEKTYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ
I. «DRUGIE ŻEGLOWANIE* JAKO PRZEJŚCIE OD FIZYCZNYCH BADAŃ PRESOKRATYKÓW DO POZIOMU METAFIZYCZNEGO
1. Konfrontacja z filozofami przyrody i stwierdzenie niespójności ich nauki 2. Konfrontacja z Anaksagorasem i stwierdzenie niewystarczalności umysłu kosmicznego w takiej postaci, w jakiej został przezeń przedstawiony 3. Wielka metafora «drugiego żeglowania» jako symbol dotarcia do tego co ponadzmysłowe 4. Dwa etapy «drugiego żeglowania»: teoria idei i teoria zasad 5. Trzy wielkie centra filozofii Platona: teoria idei, zasad i Demiurga
II. PLATOŃSKA TEORIA IDEI I NIEKTÓRE PROBLEMY Z NIĄ ZWIĄZANE
1. Kilka uściśleń odnośnie do terminu «idea» i jego znaczenia 2. Metafizyczno-ontologiczne cechy idei 3. Najważniejsza metafizyczna cecha idei: «jedność» 4. Platoński dualizm jako wyraz transcendencji 5. Wielki problem relacji między światem idei a światem rzeczy zmysłowych
III. «NIEPISANE NAUKI» O PIERWSZYCH I NAJWYŻSZYCH ZASADACH ORAZ ZWIĄZANE Z NIMI WIELKIE KONCEPCJE METAFIZYCZNE
1. Pierwsze zasady utożsamione z Jednym i Diadą tego co wielkie-i-małe 2. Byt jako synteza (mieszanina) obydwu zasad 3. Kategorialny podział rzeczywistości Liczby idealne i liczbowa struktura rzeczywistości Byty matematyczne
IV. METAFIZYKA W ŚWIETLE PROTOLOGII «NAUK NIEPISANYCH* ORAZ ALUZJE, JAKIE PLATON CZYNI DO NAUKI O ZASADACH
1. Odsetki o Dobru spłacone przez Platona w Państwie i niespłacony dług 2. Parmenides i jego znaczenie 3. Ontologia najwyższych rodzajów w Sofiście i metafora «ojcobójstwa Parmenidesa» 4. Wielkie metafizyczne tezy Fileba: dwubiegunowa struktura rzeczywistości, cztery najwyższe rodzaje oraz najwyższa Miara jako Absolut
V. NAUKA O DEMIURGU I KOSMOLOGIA
1. Miejsce świata fizycznego w kręgu rzeczywistości według Platona 2. Demiurg i jego rola metafizyczna 3. Materialna zasada świata zmysłowego, jego rola metafizyczna i związek z Diadą 4. «Jedno» jako cecha charakteryzująca działanie Demiurga 5. Stwórcze działanie platońskiego Demiurga pojęte w wymiarze helleńskim 6. Demiurg (a nie idea Dobra) jest Bogiem Platona
VI. GNOZEOLOGIA I DIALEKTYKA
1. Anamneza jako źródło i warunek poznania w Menonie 2. Potwierdzenie nauki o anamnezie w następnych dialogach 3. Stopnie poznania zarysowane w Państwie 4. Dialektyka 5. Protologiczne osadzenie dialek-tyki na jedności i wielości
VII. KONCEPCJA SZTUKI I RETORYKI
1. Sztuka jako odejście od bytu i prawdy 2. Retoryka jako zafałszowanie prawdy
SEKCJA TRZECIA:
ETYCZNO-RELIGIJNO-ASCETYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ ORAZ JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
I. ZNACZENIE MISTYCZNO-RELIGIJNO-
II. NIEŚMIERTELNOŚĆ DUSZY, JEJ POZAZIEMSKIE LOSY I REINKARNACJA
1. Dowody nieśmiertelności duszy 2. Eschatologiczne losy duszy 3. Metempsychoza
III. NOWA ASCETYCZNA MORALNOŚĆ
1. Dualizm antropologiczny i znaczenie związanych z nim paradoksów 2. Uporządkowanie i osadzenie nowej skali wartości 3. Platoński antyhedonizm 4. Oczyszczenie duszy, cnota i poznanie
IV. MISTYKA PRZYJAŹNI I MIŁOŚCI
1. Przyjaźń (philia) i «Pierwszy Przyjaciel» 2. «Miłość platoniczna»
V. PLATON PROROKIEM?
VI. ETYCZNO-RELIGIJNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ I JEGO POWIĄZANIA Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
SEKCJA CZWARTA:
POLITYCZNY SKŁADNIK PLATONIZMU I JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
I. WAGA I ZNACZENIE POLITYCZNEGO SKŁADNIKA PLATONIZMU
1. Stwierdzenia Listu VII 2. Różnica między platońską i współczesną koncepcją polityki
II. POLITEIA, CZYLI KONSTRUOWANIE PAŃSTWA IDEALNEGO
1. Perspektywy odczytywania Państwa 2. Państwo doskonałe i odpowiadający mu typ człowieka 3. System wspólnoty życia wojowników i wychowanie kobiety w państwie idealnym 4. Filozof a państwo idealne 5. Wychowanie filozofów w idealnym państwie i «największa wiedza» 6. Państwa zdeprawowane i odpowiadające im typy ludzi 7. Państwo, szczęście ziemskie i pozaziemskie 8. Państwo we wnętrzu człowieka
III. POLITYK, PRAWO PISANE I USTROJE
1. Problem w Polityku 2. Formy możliwych ustrojów 3. «Sprawiedliwy środek» i sztuka polityki
IV. «PAŃSTWO DRUGIE» Z PRAW
1. Cel Praw i ich relacja do Państwa 2. Kilka podstawowych koncepcji z Praw
V. POLITYCZNY SKŁADNIK MYŚLI PLATOŃSKIEJ I JEGO ZWIĄZKI Z PROTOLOGIĄ «NAUK NIEPISANYCH»
SEKCJA PIĄTA:
PODSUMOWANIE MYŚLI PLATOŃSKIEJ
I. «MIT JASKINI» JAKO SYMBOL WSZYSTKICH PODSTAWOWYCH SKŁADNIKÓW MYŚLI PLATONA
II. KILKA SZCZYTOWYCH OSIĄGNIĘĆ MYŚLI PLATONA, KTÓRE POZOSTAŁY PUNKTAMI ODNIESIENIA W DZIEJACH MYŚLI ZACHODNIEJ
CZĘŚĆ DRUGA:
ARYSTOTELES I SYSTEMATYZACJA WIEDZY FILOZOFICZNEJ
SEKCJA PIERWSZA:
RELACJE MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM. KONTYNUACJA «DRUGIEGO ŻEGLOWANIA»
I. WPROWADZENIE KRYTYCZNE: METODA HISTORYCZNO-GENETYCZNA I WSPÓŁCZESNA INTERPRETACJA MYŚLI ARYSTOTELESOWSKIEJ
II. PODSTAWOWE PODOBIEŃSTWA MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM: KONTYNUACJA «DRUGIEGO ŻEGLOWANIA»
III. PODSTAWOWE RÓŻNICE MIĘDZY ARYSTOTELESEM I PLATONEM
SEKCJA DRUGA:
METAFIZYKA I NAUKI TEORETYCZNE
I. METAFIZYKA
1. Pojęcie i cechy charakterystyczne metafizyki 2. Cztery przyczyny 3. Byt i jego znaczenia oraz sens formuły «byt jako byt» 4. Arystotelesowski wykaz znaczeń bytu i jego struktura 5. Uściślenia odnośnie do znaczeń bytu 6. Zagadnienie substancji 7. Problem «ousia» w ogóle: forma, materia, synolon i cechy określające pojęcie substancji 8. Arystotelesowska «forma» nie jest ogólna 9. Akt i możność 10. Wykazanie istnienia substancji ponadzmysłowej 11. Natura Nieruchomego Poruszyciela 12. Jedność i wielość tego co boskie 13. Bóg a świat
II. FIZYKA
1. Charakterystyka fizyki Arystotelesowskiej 2. Zmiana i ruch 3. Miejsce i próżnia 4. Czas 5. Nieskończoność 6. «Piąta istota» (ąuinta essentia) i podział na świat podksiężycowy i niebiański
III. PSYCHOLOGIA
1. Arystotelesowska koncepcja duszy 2. Trójpodział duszy 3. Dusza wegetatywna 4. Dusza zmysłowa 5. Dusza rozumna
IV. MATEMATYKA
SEKCJA TRZECIA:
NAUKI PRAKTYCZNE: ETYKA I POLITYKA
I. ETYKA
1. Relacje między etyką i polityką 2. Najwyższe dobro człowieka: szczęście 3. Wyprowadzenie «cnót» z «części duszy» 4. Cnoty etyczne 5. Cnoty «dianoetyczne» 6. Doskonałe szczęście 7. Przyjaźń a szczęście 8. Przyjemność a szczęście 9. Psychologia aktu moralnego
II. POLITYKA
1. Koncepcja państwa 2. Zarządzanie rodziną 3. Obywatel 4. Możliwe formy państwa 5. Państwo idealne
SEKCJA CZWARTA:
POŁOŻENIE PODWALIN POD LOGIKĘ RETORYKA I POETYKA
I. POŁOŻENIE PODWALIN POD LOGIKĘ
1. Pojęcie logiki, czyli «analityki» 2. Ogólna charakterystyka pism logicznych i geneza logiki Arystotelesowskiej 3. Kategorie, terminy, definicja 4. Zdania (Hermeneutyka) 5. Sylogizm 6. Sylogizm naukowy, czyli dowodzenie 7. Poznanie bezpośrednie 8. Zasady dowodzenia 9. Sylogizm dialektyczny, sylogizmy erystyczne i paralogizmy 10. Logika a rzeczywistość
II. RETORYKA
1. Platońska geneza Arystotelesowskiej retoryki 2. Definicja retoryki i jej relacje do dialektyki, etyki i polityki 3. Różne środki przekonywania 4. Entymemat, przykład i przesłanki sylogizmu retorycznego 5. Trzy rodzaje retoryki 6. Toposy retoryki 7. Ogólne wnioski odnośnie do Retoryki
III. POETYKA
1. Koncepcja nauk wytwórczych 2. Poetycka mimesis 3. Piękno 4. Katharsis
SEKCJA PIĄTA:
PODSUMOWANIE FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
I. LOSY FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
II. GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA I APORIE FILOZOFII ARYSTOTELESOWSKIEJ
OBJAŚNIENIA
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Opinie o produkcie (0)